söndag 16 oktober 2011

Dajmkladdkaka = Världens bästa kaka

Detta är eventuellt världens godaste kaka. Baka den nu! Tro mig, ni kommer att tacka mig senare.

Smält 100 gram smör. Vispa 2 ägg och 2 dl socker lite halvfluffigt. Tillsätt smöret samt 1,5 dl mjöl, 4 msk kakao, 1 tsk vaniljsocker och 1 krm salt. Rör ihop till en jämn smet. Smöra en springform med avtagbara kanter och häll ner smeten i den. Grädda i nedre delen av ugnen: 175° 15-20 minuter, tills den är lagom kladdig.

Gör sedan glasyren, som är den bästa delen:
Häll en skvätt vispgrädde (0,5-1 dl) i en kastrull och bryt ner en stor (200 g) dajmchokladkaka. Låt det smälta långsamt. Häll glasyren över kakan. Ställ i kylskåp tills den stelnat.


Ät med vispgrädde och björnbär eller hallon. Eller med vaniljglass. Det brukar jag ha. Dö en smula för att det är så gott. Återuppstå snarast, och tacka Akan-Kakan samt eventuella högre makter för detta recept.

9 kommentarer:

Eva sa...

Hej!
Jag fick en bloggaward som jag ger vidare bland annat till dig. Du kan läsa mer på: http://stundomsinnat.wordpress.com/2011/10/16/doldisen/
Jag är inte så hemma på award-etiketten, jag skickar den vidare till dig, sen får du göra som du vill med den.

Vänliga hälsningar
Eva

Anna sa...

o my!
får man gull-kocken på besök om man bakar??

Akan-Kakan sa...

Eva: Oj, hedrande! Ska kolla in.

Anna: Nej, man väntas hålla sig med egen provsmakare.

Anonym sa...

Och du har eventuellt världens sötaste son. Och dotter. Här bakas det surdegsbröd, ljusår från Dajmkladdkaka, alltså. /Perra

Akan-Kakan sa...

Perra: Å, låter gott! Och svårt. Jag har aldrig vågat mig på surdeg. Måste man ha tålamod?

yllet sa...

Shit vad gott! Men så synd att hela 200gramskakan går åt till glasyren! Jag har en kaka i safferiet för detta. Men nu tänker jag att en bit choklad skulle ju sitta fint? Iofs kan man ju köpa ny...

yllet sa...

och, vilken söt provsmakare!!

Akan-Kakan sa...

Yllet: Jag förstår ditt dilemma! Du får helt enkelt köpa fler chokladkakor i affären.

yllet sa...

Jag åt ingen choklad! Oerhört stolt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...